söndag 28 november 2010

flummig jul

Min pappa meddelar att han satt en makaron i systers
pojkväns sko (han märkte inget), mamma plockar pepparkakor
från fatet med munnen, jag äcklas redan över allt rött, fio dricker
glögg och katten som fått mat för 15 minuter sedan gnäller efter mera .
Första advent. Julen är om några veckor, pengar finns inte
och menyn är fortfarande oklar.
Jag funderade en stund idag vad det är som gör min jul.
Hyacinter, snö, Norah Jones. Men inget av det där räckte,
eller andra vägen, jag klarar mig bra utan dem.
Presenter har vi sedan förra året skippat så det är
inte heller något jag kräver av julen.
Så tittar jag på scenen som utspelar sig framför mig.
Familjemedlemmar som flamsar omkring, någon kläcker
ur sig något konstigt, jag skrattar och
då slår det mig vad det är som gör Min Jul.

Att hela min härliga, totalt vrickade familj är samlad.
Mer behöver jag inte.

1 kommentar:

kata sa...

jag trodde jag hade skrivit den här kommentaren ren, men det hade jag inte. det är så fint det du skrev och så som er familj är! wunderbar.