fredag 9 december 2011

om att vara kär i sin bästa vän


Blev påmind om varför jag inte läser Cosmopolitan då de uttryckte
sig ungefär så här " ..och var försiktig med att bli för god vän med din partner,
det förstör ditt kärleksliv"
Fnys, stånk, suck och stön. Kom igen. Det måtte vara ett trist förhållande.
Den som har skrivit artikeln har knappast heller haft någon god vän för
vad har du kvar om du tar bort vänskapen? Passion, hetta och lust? Mot en
främling. Hur skall du kunna behaga din partner om du inte lär känna denne och
uppskattar dens egenskaper? Hur kan man ha roligt, hur kan man trivas, hur kan
man vara avslappnad och bekväm i någon annans sällskap om man inte är vänner?
Att vara bästa vän med någon är ju (för mig i alla fall) det bästa och finaste som finns.
Tänk att gå miste om den outtalade förståelsen,respekten och djupa kärleken som
kommer med vänskap. Och folk som hävdar att "ingen vits att vara gift mer då det är som att vara gift med sin bästa vän" ursäkta? Kanske ni inte var tillräckligt bra vänner.
Alltså naturligtvis är det skillnad på att vara kär och att älska men varför
skulle det ena utesluta det andra? För mig går vänskap och kärlek hand i hand.
Så jag kan inte riktigt förstå hur du kan älska någon om du inte är vänner.
Så käraste Cosmopolitan, förklara.

1 kommentar:

Jannica sa...

Fin bild och fint inlägg. Jag håller med om allt du säger!