onsdag 7 november 2012

håriga ben?

Har redan en längre tid funderat om jag borde publicera en bild på
mina håriga ben. Men kom idag till den slutsatsen att jag inte tycker det
är särskilt snyggt. Så på samma sätt som jag inte publicerar en bild på
mitt bakhuvud med skitigt hår så låter jag mina benhår vara i fred. Det betyder
ju icke desto mindre att jag inte har håriga ben. Och varför jag ens från första början
funderade på mina håriga ben är en hårdebatt jag kom över.
Den här unga kvinnan hade publicerat ett porträtt av sig själv på facebook var
man ser att hon har hårig armhåla.
På grund av hennes bildtext förstod jag att syftet varit att provocera lite grann. Jag kände
mig dock inte ett dugg provocerad utan tänkte bara att hon är snygg. Det som provocerar mig
något förbannat å sin sida är hur evinnerligt provocerade männen är. Jag kan inte förstå.
År 2012, snart 2013 och vi håller fortfarande hårdebatter!? Alltså blir så trött och le. Plötsligt
tycker man (män) att man har all rätt i världen att skrika ut och äckla sig över någons kroppsbehåring.
Elaka kommentar utan grund. Skulle du berätta åt din kompis att fyfan vad ful din frisyr är? förhoppningsvis, nej. Men att kommentera ens armhålor är okej? Det är ju bara för äckligt med hår under armarna,
usch, fyfan, ta bort det! Så jäkla fult och vidrigt!
Porträttet hade fått nästan 500 likes och lika många kommentarer, varav jag läste kanske 100.
Varannan kommentar var av en man som äcklade sig och varannan var av en kvinna som försvarade sig.
Av de hundra kommentarerna jag läst, fanns där inte en endaste en man som sa att hon var fin, eller
argumenterade emot en annan man. Eller så var det "fint.." med drypande ironi.
Jag blir så ledsen.
Och det fick mig att fundera, vad skulle hända om jag gjorde samma sak?
Här på bloggen skulle någon knappast komma med elakheter det är ju bara ni, mina vänner
som läser. Men vad om jag satte en bild på facebook? Utan bildtext och utan provoceringsbaktankar.
vad skulle hända? Skulle jag få likadana kommentarer? Kanske ingen skulle våga, men jag slår
vad om att många skulle tänka samma sak som männen ovanför har sagt högt. Och i och för sig,
det är inget fel heller att tycka något är fult, så länge personen i fråga är omedveten om det.
Men hur många, "vacker" kommentarer skulle bilden få?
knappast lika mycket som mina icke-håriga bilder fått. Eller vad tror ni?

Inga kommentarer: