måndag 1 juli 2013

Inspiration

Den här våren har jag funderat jätte mycket på bilder, ideal, sexism, feminism, jaget och
självkänsla. Vad bilder på en själv kan ställa till med. Ansvaret man har, och som man samtidigt egentligen inte har.
Avundsjuka, bestraffning och desperation. Bekräftelse? Varför har underbara clara mer ansvar än jag? Har hon ens det?
Låtsas jag bara att jag är okej med mig själv? Varför vill jag ändå inte att magen skall puta?
Jag har en massa frågor som jag inte vet svaret på, men en sak har jag kommit fram till -
det finns helt för mycket bilder på smala och perfekta människor.

Jag vill stryka över Thin i Thinspiration och lämna kvar endast inspiration. Jag tycker att våra defekter från och med nu inte är defekter utan härligheter. Bristningar är solstrålar, celluliter är jordgubbsåkrar och fett är duntäcket.
Jag vill att pigmentförändringar i hyn är öar och hår på hakan är vassen som vajar i vinden.
Jag vill att precis allt på kroppen skall vara vackert och jag vill att prinsessor skall ha mörk hy och hår under armarna.

Jag önskar att jag kunde se gäddhäng, korvar och valkar och att det skulle anses perfekt.

Smalt är också vackert, men det finns redan miljoner bilder på smala människor jag vill se den andra delen.
Jag vill fotografera den andra delen. Jag vill att alla skall se den andra delen, för den finns där och nu tycker jag
att det är dens tur!


7 kommentarer:

Anonym sa...

heja dej!!

sara sa...

vitsi mandi du e nog hurja inspirerande!

Nayab sa...

Så himla bra, mer sådant och mer som vågar ifrågasätta det normativa idealet. Och massor med pepp åt dig!
På tal om kvinnokurvor, så har jag hört att det så någon gång på 40-60talet tom "fel" att vara smal, kvinnor skulle ha kurvor och i tidningens gjordes det reklam om att ha extern insättning för att fylla ut och få kurvor i form av nå vadderade utfyllnadskuddar... tänk så det kan vara!

Anonym sa...

Tack alla! Det ger mig ännu mer inspiration med att börja på det här projektet! Kanske någon av er vill vara modell? :) kram mandi

och nayab: Ja, galet och förunderligt! Tänk om man kunde avskaffa "så här skall det vara"!

Elle sa...

så fint så fint SÅ FINT!

Kira sa...

Du skriver så fint <3
hoppas alla skulle kunna hålla med!

Anonym sa...

tack alla! måste på börja projektet ju! mandi