fredag 6 december 2013

yrväder

Snön har yrat i ett dygn nu. Skönt med pudersnö som lindar in den grå naturen. Nu är det redan december. Har inte fattat det än. Har inte heller riktigt fattat att jag redan har två bröllop för nästa sommar, kanske en student och fyra jobb för Yle innan jul! Känns otroligt bra. Mycket har varit bra det här halvåret. Sommaren var bra, hösten har varit bra och jullovet inleds nästa vecka med lugnt sinne. Jag är fruktansvärt tacksam för det. Förra skolåret var en mardröm som jag aldrig vill återuppleva.

Studietakten den här hösten har varit just i min smak. Mycket självstudier, men närvaro varje vecka och uppgifter man varit medveten om i lång förtid och i hanterar mängd. Jag känner att jag gjort hyfsat ifrån mig och att jag dessutom haft nytta av det vi studerat. Mycket jag läst och gjort den här hösten kommer att länkas samman till mitt slutarbete. Och så har jag en god tid njutit att läsa Läkande Trädgårdar av Donald Norfolk, en underbar bok. Den ger mig så mycket insikt i hur man kan leva livet med glädje på enkelt sätt. Min bibel!

Tack vare boken och burn-outen förra skolåret har jag insett hur väldigt dåligt jag hanterar stress. Eller mer hur jag överhuvudtaget inte klarar av stress. Det har fått mig att djupt fundera kring hur jag kan undvika att hamna i en sådan situation igen. Det här är vad jag har kommit fram till:

1. Skiftarbete är inte för mig. Behöver lediga kvällar och veckoslut.
2. Mycket skolarbete = inga frilans jobb.
3. Lite skolarbete + lite frilans går.
4. Inget skolarbete mer frilans men inte 5 dagar i veckan.
5. Jobb under lov måttligt, högst 3/7 dagar.
6. Grupparbete med fel personer = katastrof.
7. Grupparbete med rätt personer = är okej.
8. Pararbete med fel person = hanterbart men jobbigt.
9. Pararbete med rätt person = skönt och ibland bättre än att jobba ensam pga mindre ansvar.
10. Måste göra alla saker i god förtid.
11. Jag skall jobba för mig själv eller högst en partner eftersom kolleger gör mig osäker och stressad.
12. Jag skall bara tacka ja till sådant som känns kul.
13. Jag skall bara tacka ja till sådant jag kan.
14. Jag skall inte jobba på dagstidning.
15. Att jobba på svenska är mindre stressigt.
16. Jag skall alltid ta lättaste vägen.
17. Jag skall bara ta emot jobb som jag får betalt för.
18. Jag skall ha nära till naturen.
19. Jag skall ha lätt att träffa vänner.
20. Jag skall äta bra och motionera lite.

och jag tror stenhårt på mina punkter. Speciellt nr 16. För jag kommer ändå alltid att göra mitt bästa. Jag är bara sådan som person och då har det ingen skillnad om jag tar en lättare väg för resultatet kommer högst antagligen att bli det samma eller tillräckligt bra i varje fall.
Jag har de här senaste dagarna speciellt funderat kring arbetsmängd och tid. Att man faktiskt inte måste jobba fem dagar i veckan och åtta timmar per dag. Alla människor är inte skapta för att jobba så (jag) och vem säger att det ens är det hälsosammaste sättet? Jag tror att vi alla skulle orka mer och göra ett bättre arbete om vi skulle jobba fyra dar i veckan och en timme kortare t.ex. Så jag tror att jag tänker se till att jag får det ordnat för mig. Jag behöver inte stressa.


Lite mysbelys och yrvädershälsningar! Nu skall Ruben och jag bada bastu.







2 kommentarer:

Nannu sa...

Väligt viktiga punkter! Kramis

Nannu sa...

Joo absolut, hoppas du får ha ett riktigt lugnt och långt jullov, de e du värd! hoppas vi ses snart <3