söndag 5 oktober 2014

78. Karaktärer

Det är så otroligt skönt att vakna tidigt av sig själv. Klockan var sju och Viggo syntes inte till. Var egentligen vrålhungrig men fastnade i tankar om olika författares karaktärer. Egentligen funderade jag på varför Donna Tartts karaktärer är mer fulländade än George.R.R.Martins, Haruki Murakamis eller Philip Teirs. Grejen är nämligen att fastän Martins Game of Thrones kryllar av olika karaktärer av alla de slag har de alla en gemensam nämnare - de tänker alla likadant. De tänker alla med samma röst. De känner alla oro, ångest och ånger och utan tv:serien var karaktärerna blivit fysiska skulle de knappt gå att särskilja i den skrivna texten. Samma känner jag när jag läser Haruki Murakamis böcker. Alla karaktärer är egentligen samma person som bara lever i olika berättelser. I Philip Teirs akta dig för att färdas alltför fort (noveller) tänker alla karaktärer på sex eller berör ämnet sex på något sätt. Helt som om en inte kunde skriva en novell utan sex - eller jag ställer mig frågan: är det motiverat? Medan då Donna Tartt på något sätt är annorlunda. Det ligger alltid något tungt över hennes karaktärer men skillnaden är att bisterheten sker genom deras handlingar och inte genom deras tankar vilket gör dem betydligt mer brokiga. Vilket antagligen är orsaken till att hon är min absoluta favorit författare för tillfället. Jag känner igen mig i samtliga karaktärer medan andra känns vilt främmande sådär som det är med vissa personer i riktiga livet. Det är helt enkelt inte meningen att en skall förstå alla. Naturligtvis kan en känna medlidande men att fullt förstå en annan människa är egentligen ganska ovanligt.
Dessutom skriver hon tjocka böcker (hemliga historien undantag) vilket passar utmärkt för mig som läser snabbt. Fler sidor gör också att en får längre tid på sig att lära känna karaktärerna och att passerande tid eller tillstånd av leda känns mer verklig.

Är väldigt inspirerad att läsa just nu. Känner att jag måste träna upp mitt språk nu när den skriftliga delen av slutarbetet är nära.


Inga kommentarer: